אסתר צבר – מכשירה אוטיסטים לעבודה בהייטק | מלכי גולד

שיתוף במייל
שיתוף בווטסאפ
הדפסה

אוטיסטים יכולים להצליח בחיים, לרתום את הכישורים האישיים שלהם לטובת מעסיקים וחברות, ולהתפרנס בכבוד מיגיע כפיהם. התרגשנו לשמוע על כך מאסתר צבר שהקימה את חברת AQA – מיזם להכשרת ושילוב אנשים מהספקטרום האוטיסטי בבדיקות תוכנה.

ספרי לנו על עצמך, בבקשה, אסתר.

אני מפעילה את התוכנית במשך 15 שנה. התכנית מיועדת לבוגרים מסיום בית ספר תיכון, עם עדיפות לאנשים שעשו עוד משהו אחרי התיכון. עבדו או שרתו בצבא או בשירות לאומי. עשו עוד משהו שגרם להם להרגיש מה זה העולם האמתי.

אני לא מגבילה בגיל, קיבלתי פה ושם גם מועמדים מיד אחרי התיכון. אחת הדרישות שלי היא שלפחות עד התחלת הקורס הם ילכו ויעבדו קצת בבית קפה או בכל מקום אחר, כדי לחוש מה זה להיות בן אדם עובד. להיות אדם עובד זה לא להיות תלמיד, אם אתה עושה צבא או שירות לאומי אתה חווה חוויה אחרת. אתה לומד כללי משחק אחרים מאלו שהכרת כשהיית תלמיד במערכת החינוך. כן בא לך לבוא, לא בא לך לבוא, כן בא לך להכין שיעורים, לא בא לך להכין…  מטרת התכנית היא לשלב אותם בעבודה בהיי טק.

 

 

 

 

תכנית שיקום לבוגרים מוכרת בביטוח הלאומי

אנחנו מוכרים כתוכנית שיקום לבוגרים על ידי הביטוח הלאומי, הם מפנים אלינו אנשים שעברו אצלם אבחון תעסוקתי. במהלך השנים שילבנו מעל 180 תלמידים בחברות הייטק. יש כאלו ששילבנו כבר יותר מפעם אחת. יש לנו תלמידים שעובדים למעלה שלוש עשרה שנה! האוטיסטים מתאפיינים ביציבות תעסוקתית. המשכורות ההתחלתיות שלהם נעות בין 8,000-10,000 ₪. ככל שהמשכורת עולה, הקצבה יורדת בהדרגה. כאשר הוא ירוויח מעל 12,000 הוא לא יקבל קצבה. כך הם הופכים להיות ממקבלי קצבה למשלמי מס הכנסה – זה מה שאנחנו, כחברה, שואפים שיהיה.

קיימת התפתחות עצומה בתחום שילוב אוטיסטים בוגרים!

מההיכרות שלי, מעבר למה שאני עושה יש התפתחות עצומה בתחום. יש היום המון מסגרות שמשלבות בשירות לאומי ובצבא. יש מענים באוניברסיטאות; אריאל בתל אביב ומכללת תל חי. גם בקריה האקדמית אונו יש מענים שמתאימים בצורה כזו או אחרת לאנשים על הרצף. יש גם ארגונים שונים שעוזרים להם להשתלב בעבודה כמו אשנב, אלוין, בית אקשטין, גוונים ועוד.

העזרה בשילוב והליווי בעבודה הוא חלק משמעותי שמוביל להצלחה. המעסיק יודע שהוא לא לבד מול הסיטואציה. יש לו אל מי לפנות במידת הצורך, והוא יכול להיעזר אם יש לו התלבטויות כיצד לנהוג ומה לעשות.

ירידים של רשויות מקומיות

רשויות מקומיות עורכות ירידי תכניות המשך של בוגרים – דיור ופנאי לאנשים עם מוגבלויות. הייתי בגדרה, בתל אביב, בתיכונים ועוד. הזמינו אותי להקים דוכן יחד עם חמישה עשר ארגונים נוספים, מודיעים להורים לבוגרים על הרצף על כך, והם מגיעים לקבל אינפורמציה. השתתפתי ביריד בעיריית תל אביב, באשדוד וגם הביטוח הלאומי ארגן יריד כזה. בביטוח הלאומי יש תכנית טל, שם עורכים אבחון תעסוקתי לאנשים על הרצף ועושים להם תכנית הכנה לעולם העבודה. יש היום מענים רבים וכל אחד צריך לחפש את מה שמתאים לו.

אסתר, מה הביא אותך להקים מיזם לשילוב אוטיסטים בהיי טק?

אני מהנדסת כימיה, למדתי בטכניון הנדסה כימית והוצאתי תואר ראשון ושני. בהמשך עשיתי הסבה לתוכנה ועבדתי במשך שנים בפיתוח תוכנה בתעשייה האווירית. אחרי 12 שנים עברתי לעבוד בבדיקות תוכנה וניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה בחברת ECI ו BMC .

מחפשת לעשות משהו חברתי

תמיד חיפשתי לעשות משהו שיש בו עשיה חברתית. לשמחתי שלחו אותי מהעבודה לכנס בדיקות תוכנה באירופה, בין היתר השתתפתי שם בהרצאה של יזם דני בשם טורקיל סונה. הוא סיפר על כך שהבן השלישי שלו אובחן על הרצף. לצד הקשיים התקשורתיים הוא זיהה בו תכונות של תשומת לב לפרטים, קפדנות, דייקנות, צורך בחזרתיות ועוד.

כאיש הייטק, הוא זיהה שהתכונות הללו מתאימות לבדיקות תוכנה. כי במקצוע של בדיקות תכונה אתה לא צריך להיות בקשר עם לקוחות חיצוניים לארגון, שזה פחות מתאים לאנשים על הרצף. כן צריך להיות בקשר עם אנשים בתוך החברה, אתה צריך לתפקד בצוות. אבל כל מי שעובד מולו יודע שיש כאן קושי תקשורתי, ובדרך כלל, כשאנשים יודעים, זה מגייס את הרצון הטוב שלהם.

אם האנשים בסביבה לא יודעים, הם לא מבינים מה זה הדבר הזה. אבל אם הם יודעים, מהניסיון שלי, זה מוציא מהם את הרצון לעזור וזה נותן להם הרגשה טובה שהחברה העסקית שלהם מוכנה לעשות גם משהו אנושי ולתת הזדמנות לבן אדם עם מוגבלות להתפרנס.

הוא סיפר גם שבפעילות שלו בחברה הוא משלב ומכשיר אנשים על הרצף לעבוד בהיי טק כבודקי תוכנה. זה ריגש אותי מאוד והתחברתי. הבנתי שיש לי כאן הזדמנות לשלב ידע מקצועי טכני עם משהו שיכול לעזור לאנשים.

שילוב של WINWIN

השילוב צריך להיות מצב של WIN-WIN. העובד על הרצף נותן ערך אך הדבר מצריך התאמה ארגונית וסימפטיה ארגונית. לעיתים התקורה הניהולית היא גבוהה יותר מעבר לעובד רגיל. אך מצד שני יש את היציבות התעסוקתית ואת הדייקנות. וגם את ההרגשה הטובה שאתה נותן לבן אדם הזדמנות להתפרנס בכבוד.

האם הייתה לך היכרות מקדימה עם בוגרים על הרצף?

הייתה לי היכרות רחוקה עם מכרים שיש להם ילדים על הרצף, אך לא היה לי ידע בתחום. קבלתי  השראה והתחלתי קצת ללמוד את הנושא. נפגשתי עם אנשים באלו"ט, באותה תקופה הם טיפלו בעיקר באוטיסטים בתפקוד בינוני ונמוך, ואמרו לי שפחות יתאים להם.

הפנו אותי לעמותת אפי, בעמותת אפי אמרו לי כן. פגשתי את שולה ושמואלה שאמרו לי שאכן אצלם יש בוגרים שסיימו תיכון וזה יכול להתאים. הם עזרו לי בצעדים הראשונים לאתר מועמדים. שנה אחרי ששמעתי את ההרצאה נסעתי לדנמרק לראות מה הם עושים כדי להתרשם. אני עובדת קצת אחרת ממה שהם עובדים, אבל הרעיון הוא אותו רעיון – לתת לאנשים על הרצף אפשרות להתפרנס בכבוד בהתאם ליכולותיהם.

התוכנית מורכבת מארבעה שלבים

בשלב הראשון אנשים מגיעים אלינו. הם מופנים דרך בט"ל אחרי שהם עוברים אבחון תעסוקתי. או דרך פסיכולוגים ופסיכיאטרים וגם מפה לאוזן. ראשית אנחנו בודקים את רמת האנגלית שלהם, כי זו דרישת סף להיי טק. להרבה מהם יש אנגלית טובה כי הם גיימרים, הם משחקים ומתכתבים עם אנשים ברחבי העולם. מדובר על כאלו בתפקוד גבוה ורמת משכל רגילה ומעלה.

בהיי טק מפתחים מוצרים מורכבים, בשביל לבדוק אפליקציה ותוכנה הבודק צריך ללמוד אותה ולהבין מה היא עושה. לדוגמה, אפליקציית ביט, אתה צריך לבדוק שאם אתה נכנס עם הסיסמה, זה נותן לך. אם אתה מזין סכום חוקי זה אפשרי, אם הסכום אינו חוקי הוא לא נותן להעביר. אתה צריך לבדוק את כל המצבים. התוכנית מאפשרת להם להשתלב כבודקי תוכנה. יש כאלו שלמדו קורסים נוספים והתקדמו לתכנות. אצלנו הם קבלו את הדחיפה הראשונית להשתלב בעולם העבודה.

יש לי תלמידים שמצאו לבד את מקום העבודה השני, זה אומר שהם היו צריכים דחיפה קטנה כדי להתחיל לזוז. אני מדברת על התפקוד הגבוה מאוד. אמנם יש להם את הקשיים שלהם, חלקם למדו בכיתות תקשורת ולחלקם הייתה סייעת בתיכון אך בהמשך לא הזדקקו לה. אבל היכולות הלימודיות שלהם יפות מאוד. כמו כן כולם ניידים בתחבורה ציבורית וחלקם גם נוהגים.

את הקורס עצמו אנחנו מעבירים ביהוד. כל החומרים של הקורס הם באנגלית – שיעורי בית, אימיילים ועוד, כדי לדמות את סביבת העבודה בהייטק. יש מטלות ומבחנים, מי שמסיים בממוצע של למעלה מ – 75% ואנו מרגישים שניתן לשלב אותו בעבודה מבחינת רצינות ויכולות עובר לשלב הבא.

פניה לחברות היי טק להשמת הבוגרים

אני פונה להרבה מאוד חברות הייטק כדי לבדוק אם יש משרה מתאימה לבודק תוכנה מתחיל. אם אכן יש משהו מתאים אנחנו מלווים את תהליך המועמדות, אחרי שהבוגר התקבל אנו ממשיכים ללוות אותו ואת המנהל במשך שנה – בשביל לתת לשני הצדדים לעבור את תקופת ההסתגלות והתאקלמות. גם אחרי שנה אפשר תמיד לפנות ולהתייעץ ללא תשלום. אנחנו שמחים לעזור כי המטרה שלנו היא שתהיה יציבות תעסוקתית לאורך זמן.

עד כה הכשרנו ושלבנו מעל 180 בוגרים. יש חברות שקלטו מספר תלמידים שלנו, כי התלמיד הראשון נקלט בצורה טובה והם רצו נוספים.

זו לא רק עבודה, זה ערך!

עבודה נותנת תחושת ערך.

אחד התלמידים שלנו סיפר שהוא לא אהב ללכת לאירועים. מדוע? כי שאלו אותו מה הוא עושה ולא היה לו מה להגיד. עכשיו יש לו מה לענות. ההורים הרבה יותר רגועים כי יש לילד שלהם יכולת להתפרנס ולעמוד על הרגליים בצורה כזו או אחרת.

היתרון היחסי שלי הוא שאני באה מתחום ההייטק. כך שאני יכולה לדבר עם מנהל הבדיקות כמי שמכירה את התחום המקצועי.

תוכלי לספר לנו על רגעים מרגשים?

יש רגעים מרגשים מאוד! בהם הורים מודים על השינוי שהבן שלהם חווה. הקורס והליווי משנים את החיים שלהם ושל המשפחות. מסטטוס של לא עובדים או עובדים במקצועות פשוטים שלא תואמים את היכולת לעבודה בהיי טק.

שיתוף כתבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות אחרונות

הרשמה לניוזלטר שלנו

לקבלת המגזין החודשי של הסרגל ישירות למייל והצטרפות לעדכונים והטבות:

כתבות אחרונות
דילוג לתוכן