ברוכים הבאים לאתר החדש של הסרגל​
הסרגל - מיישרים קו עם הרצף
Previous
Next

כל מה שרציתם לדעת על ABA – ניתוח התנהגות יישומי | ד"ר גילי יהב

כל מה שרציתם לדעת על ABA – ניתוח התנהגות יישומי | ד"ר גילי יהב

Share on email
שיתוף במייל
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on print
הדפסה

הטיפול ההתנהגותי

מודל הטיפול על פי עקרונות ניתוח התנהגות יישומי (ABA)

הטיפול ההתנהגותי לאנשים עם צרכים מיוחדים הוא מודל המבוסס על העקרונות של ניתוח התנהגות יישומי כגישה חינוכית, מקיף את כל תחומי החיים וההתפתחות של הילד (שפה, תקשורת, מוטוריקה, משחק, כישורי חיים ועצמאות ועוד) ומותאם באופן אישי ומיוחד לכל מטופל. על פי הצרכים והיכולות, הגיל והדחיפות הטיפולית, מותאמת תכנית טיפול על ידי מנתחת התנהגות. בישראל הגישה מכונה גם שיטת ABA.

ניתוח התנהגות יישומי Applied Behavior Analysis, הינה גישה מדעית נתמכת מחקר לגילוי גורמי סביבה, המשפיעים על התנהגות אנושית. כל אדם באשר הוא מלידה ועד זקנה יכול להיתרם מהעקרונות של ניתוח התנהגות יישומי כבסיס לשינוי ושיפור חיי היומיום. בישראל ניתן לפגוש ניתוח התנהגות במסגרות חינוכיות בקרב ילדים ובוגרים עם התפתחות תקינה, במסגרות טיפוליות בקרב ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים וכן בסביבות נוספות.

מאפייני הטיפול

הטיפול ההתנהגותי יכלול תמיד התאמה אישית למטופל ויישום תדיר של הטיפול בחיי היומיום, כדרך חיים. התאמה אישית מאפשרת כתיבת תכנית טיפול בעלת מאפיינים ייחודיים שלוקחת בחשבון את החוזקות והחולשות של כל מטופל ועורכת הטמעה של תחומי העניין של כל אחד בתוך תחומי הטיפול. אין תכנית טיפול אחת דומה לשנייה כשם שאין מטופל אחד דומה למשנהו. בתוך כל מטרה טיפולית תתבצע בדרך כלל תפיסה הדרגתית של המטרה וחלוקה שלה לתתי מיומנויות, כל תת מיומנות נרכשת בנפרד עד להצלחה מלאה של המטופל ומשם מתקדמים למיומנויות מורכבות יותר.

הטיפול יכלול בדרך כלל מאפיינים של למידה יחידנית דרך חוויה של הצלחה עם סיוע משמעותי וכל זאת על מנת לאפשר את יישום התוכנית האישית בקצב של המטופל. מטפלת התנהגותית תפגוש את הילד ותשחק איתו (בגיל צעיר הטיפול מבוסס משחק) כך שתיישם את כל מטרות הטיפול בתחומי ההתפתחות השונים (שפה תקשורת משחק וכו). בנוסף ללמידה היחידנית יתכן מרכיב של שילוב יחידני של הילד במסגרת חינוכית רגילה (גן או בי"ס) וכן הדרכת הורים שנותנת למענה להתנהלות המשפחתית מחוץ לשעות הטיפול הפורמליות וכן מאפשרת להורים לרכוש מיומנויות להתמודדות עם קשיי התנהגות מחד ואינטראקציה מקדמת מאידך.

הטיפול מתבצע באופן יומיומי בין השאר בהתבסס על תוצאות מחקרים שנערכו בתוכניות התערבות התנהגותיות לילדים עם אוטיזם, אשר הציגו התקדמות גדולה יותר לילדים שטופלו בהיקף נרחב לעומת כאלו שטופלו בהיקף מצומצם. הסיבה המרכזית שבגללה ילדים צעירים עם צרכים מיוחדים זקוקים לשעות טיפול רבות נעצה בעיקר במיומנויות למידה לקויות או חסרות. פערים התפתחותיים נוצרים מעצם העובדה שהילדים לא הצליחו ללמוד לבדם את הידע ההתפתחותי הנדרש התואם לגילם ועל כן יש לסייע להם באופן משמעותי לשנות את דפוסי הלמידה, לטובת השלמת פערים התפתחותיים וכן רכישת מיומנויות למידה שימנעו יצירת פערים נוספים.

יעילות הטיפול

הטיפול ההתנהגותי מותאם לכל אדם באשר הוא, המטרות לטיפול נבחרות בין מנתחת ההתנהגות להורים בעבודה משותפת ולכן הטיפול עשוי לקדם את מי שמעוניין ובוחר בו כדרך לחיים, כל אחד בקצב שלו. מחקרים רבים לאורך השנים בחנו את המשתנים מנביאי ההצלחה של הטיפול ההתנהגותי והוא נמצא כיעיל ומקדם במיוחד עבור ילדים עם עיכוב התפתחותי או לקויות תקשורת בגיל הרך ובגיל ההתבגרות. בגיל הבוגר הטיפול ההתנהגותי מתאפיין במסלול תפקודי יותר ונראה מעט אחרת. המחקר מראה כי ילדים שטופלו בגיל צעיר, בהיקף נרחב ובתוכנית שהותאמה להם באופן אישי- התקדמו באופן ניכר והצליחו להשתלב בחברה באופן מיטבי. מתוך הגישה ובסיסה התיאורטי והן מתוך הניסיון שנצבר בטיפול הקליני, ניתן להתאים את הטיפול ההתנהגותי לכל ילד ולכל סוג של קושי, כאשר יש ידע בניתוח התנהגות, הניסיון המתאים וההכשרה הנכונה, התאמה אישית ויישום מדויק, הילד מתקדם ונראה שיפור בהישגיו.

 

הלכה למעשה

הטיפול ההתנהגותי יכול להיות מיושם באמצעות תכנית ביתית ואז יכלול מנתחת התנהגות, משפחתו של המטופל ומטפלים התנהגותיים. בהדרכה מותאמת אישית בביתו של המטופל, במסגרת מספר מפגשים שבועיים, נבחרות מטרות טיפוליות מותאמות אישית, נכתבת תכנית טיפול ונערכת הדרכה ליישום וקידום המטרות למשפחה וצוות המטפלים. מטרות הטיפול יכולות להיות ממוקדות בתחומי ההתפתחות השונים (שפה תקשורת משחק חברתיות כישורי חיים ועוד).

הטיפול ההתנהגותי יכול להיות מיושם באמצעות הדרכת הורים בלבד ואז יכלול מנתחת התנהגות ואת משפחתו של המטופל. בהדרכה מותאמת אישית בביתו של המטופל נבחרות מטרות טיפוליות מותאמות אישית, נכתבת תכנית טיפול ונערכת הדרכה ליישום וקידום המטרות בחיי היומיום. מטרות הטיפול יכולות להיות ממוקדות בקשיי התנהגות והתפתחות (כגון התקפי זעם או גמילה מטיטולים) ויכולות להיות ממוקדות בקידום המטופל באופן כוללני (עידוד שפה ותקשורת, פיתוח מיומנויות חברתיות).

הטיפול ההתנהגותי יכול להיות מיושם באמצעות תכנית שילוב ואז יכלול מנתחת התנהגות, את משפחתו של המטופל, משלבת והצוות החינוכי. בהדרכה מותאמת אישית נבחרות מטרות שילוב מותאמות אישית, נכתבת תכנית שילוב ונערכת הדרכה למשלבת ולצוות החינוכי ליישום וקידום המטרות בסביבה החינוכית. מטרות הטיפול בדרך כלל יהיו ממוקדות בקידום המטופל בתחומים של התפתחות, הסתגלות למסגרת ושילוב מיטבי בקרב בני הגיל.

מודלים שונים שמיישמים את הטיפול ההתנהגותי נוכל למצוא גם במערכות הציבוריות (מערכת החינוך וכן ארגונים ועמותות שונות). חלק מהגנים ובתי הספר כוללים ניתוח התנהגות יישומי כמקצוע פרא רפואי ובחלק מהמוסדות ניתוח התנהגות יישומי יהיה הגישה המובילה ונמצא בהם מנתחי התנהגות ומטפלים התנהגותיים שמיישמים במהלך היום את התוכנית האישית עבור כל מטופל.

הצוות המטפל

מנתחת התנהגות וההורים של הילד המטופל יהיו תמיד הצוות האינטימי שינהל את הטיפול ואליו יצטרפו לפי הצורך הטיפולי של הילד: מטפלים התנהגותיים, הצוות החינוכי שמלווה את הילד, צוות פרא רפואי ועוד. תפקידה של מנתחת ההתנהגות הוא לערוך הערכה תפקודית למטופל, לבנות עבורו את תכנית הטיפול המתאימה למידותיו, להדריך את המטפלים ביישומה וכן לערוך הדרכה שוטפת להורים. בארץ יש תכניות להכשרת מנתחי התנהגות בהן ניתן לרכוש את המקצוע ואת המיומנויות הנדרשות לעסוק בו לרבות התמחויות מסוגים שונים (התפתחות תקינה וצרכים מיוחדים). בוגר התוכנית שסיים בהצלחה את תכנית הלימוד וכן פרקטיקום משמעותי בהנחיית הצוות האקדמי יוכל לקבל את התעודה ולעסוק כמנתח התנהגות. התחלת הטיפול ממוקדת באיתור איש המקצוע המתאים לכם, מנתחת התנהגות שיש בידיה הידע הניסיון, היכולת ורמת המקצועיות הנדרשת לטפל בילד. מנתחות התנהגות מתמחות בתחומים שונים ולכן בעת בחירת אשת המקצוע מומלץ לבחון האם ההתמחות פוגשת את הצורך של המטופל. גם לכימיה בין המטופל ומשפחתו לבין מנתחת ההתנהגות הנבחרת עשויה להיות השפעה על יעילות הטיפול.

תכנית הטיפול שמורכבת באופן אישי עבור הילד משתנה כל הזמן, עם הזמן ובהתאם להתקדמותו של הילד בתהליך הטיפולי כאשר המטפל ההתנהגותי הוא זה שמיישם באופן יחידני מול הילד את התוכנית הטיפולית בסביבות השונות. ניתן לרכוש את הידע אודות הטיפול ההתנהגותי כרקע מקצועי וכן כמיומנות במסגרת הקורס להכשרת מטפלים התנהגותיים. מטפל התנהגותי הוא זה אשר נמצא בקשר ישיר עם הילד ולכן גם בני המשפחה של הילד המטופל ימצאו בקורס ידע הכרחי להתמודדות היומיומית במסגרת משפחתית.

 

הכותבת היא ד"ר גילי יהב, מנהלת מקצועית בבית ליאור

 

שיתוף כתבה

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות אחרונות

הרשמה לניוזלטר שלנו

לקבלת המגזין החודשי של הסרגל ישירות למייל והצטרפות לעדכונים והטבות:

הרשמה לניוזלטר שלנו

לקבלת המגזין החודשי של הסרגל ישירות למייל והצטרפות לעדכונים והטבות:

דילוג לתוכן