אוטיסטים מתמודדים עם קושי בזיהוי מסרים בלתי מילוליים. הם שומעים את המילים אך מתקשים לפענח את שפת הגוף, את הבעות הפנים ואת המסרים שנאמרים בין המילים. הם מבינים רק את הנאמר ולעיתים מוצאים את עצמם בודדים, מרוחקים ולא מובנים. לזה בדיוק נוצר קאספר
ז
קאספר – פרי עבודת מחקר ארוכת שנים
הרעיון לפתח רובוט חברתי לסיוע לילדים עם אוטיזם החל לראשונה באוניברסיטת הרטפורדשייר באנגליה כבר בשנות ה-90 של המאה ה-20. החוקרים זיהו את הפוטנציאל הטמון בשימוש ברובוטים כדי לעזור לילדים אלו לרכוש מיומנויות חברתיות.
לאחר שנים של מחקר ופיתוח, בשנת 2010 הושק הדגם הראשון של הרובוט. קאספר פותח על ידי צוות בינתחומי שכלל מומחים ברובוטיקה, בינה מלאכותית, פסיכולוגיה וחינוך מיוחד.
קאספר הוא רובוט בעל מראה אנושי חצי, עם ראש, גוף וזרועות. הוא מצויד במערכות מתקדמות שמאפשרות לו להביע רגשות, לזהות אנשים ואובייקטים ולנהל אינטראקציה בסיסית.
איך קאספר עוזר לילדים אוטיסטים
כיום משמש הרובוט ככלי עזר בטיפול בילדים עם אוטיזם ברחבי העולם. הוא מספק לילד חבר מתאים ובטוח לאינטראקציה, ועוזר לו לתרגל מיומנויות חברתיות שונות.
קאספר מאפשר לילד לשחק איתו, לדבר איתו ולחקור את תגובותיו ללא חשש. כך רמזים חברתיים ורגשיים מפוענחים ע"י הילד בצורה ידידותית ומותאמת.
מחקרים הראו שהוא עוזר לילדים עם אוטיזם לשפר את מיומנויות התקשורת שלהם ואת יכולתם ליצור אינטראקציות חברתיות.
המשך פיתוח ושיפור טכנולוגיית קאספר
הצוות באוניברסיטת הרטפורדשייר ממשיך לחקור ולפתח את טכנולוגיית קאספר. הם עובדים על שיפור יכולותיו החברתיות והרגשיות של הרובוט, כדי שיוכל לספק עזרה טובה יותר לילדים עם אוטיזם.
הרובוט מהווה דוגמה מצוינת לכך שטכנולוגיה מתקדמת יכולה לשמש למטרות חברתיות חשובות ולעזור לאוכלוסיות מוחלשות. המשך המחקר בתחום זה מבטיח עתיד טוב יותר לילדים עם אוטיזם ומשפחותיהם.
מאפשר אינטראקציה מותאמת אישית
אחד היתרונות הגדולים של קאספר הוא שניתן לתכנת אותו ולהתאים אותו אישית לכל ילד על פי צרכיו הייחודיים. המטפלים יכולים לבחור את סוג האינטראקציה ורמת המורכבות שלה בהתאם ליכולות הילד ולמטרות הטיפוליות.
כך למשל ניתן לתכנת את הרובוט לנהל שיחה פשוטה עם ילד שרק מתחיל לפתח כישורי תקשורת בסיסיים. או לחילופין, לאתגר ילד מתקדם יותר עם אינטראקציה מורכבת יותר הכוללת הבעות פנים ושפת גוף.
שילוב במסגרות חינוך מיוחד
קאספר אומץ על ידי מסגרות חינוך מיוחדות רבות לילדים עם אוטיזם כמו בתי ספר, גנים טיפוליים ומרכזי טיפול. שילוב הרובוט בסביבה הטיפולית מאפשר לילדים לתרגל את המיומנויות שרכשו איתו גם עם בני אדם אמיתיים בסביבתם הטבעית.
מורים ומטפלים מדווחים כי לקאספר יש השפעה משמעותית על יכולות התקשורת והחברות של הילדים, והוא מהווה כלי עזר חשוב בתהליך החינוכי והטיפולי.
2 Responses
מעוניינת בקספר
מעונינת בפרטים